Càtedra d'Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP)
La llei acostuma a contemplar el patrimoni com al conjunt de béns que heretem dels nostres avantpassats, als quals donem suficient valor perquè sigui necessari protegir-los i conservar-los per a generacions futures. Es parla de patrimoni com a elements materials i, específicament, en elements dels àmbits de la història, l’art o l’arqueologia.
Més recentment s’han contemplat béns patrimonials més amplis i abstractes com pot ser el patrimoni natural o el patrimoni immaterial. El llistat, a més, ha anat creixent progressivament fins a presentar un ampli panorama de categories molt variat.
La recerca en temes educatius relacionats amb el patrimoni posa les bases per la configuració dels recursos didàctics necessaris per explicar i interpretar el patrimoni. Tanmateix la recerca ajuda a l'adequació dels elements patrimonials per a ser interpretats i facilitar la seva funció educativa social i de desenvolupament de valors (González,2006). Altres autors (Yañez i Larraz, 2015) consideren l’educació en patrimoni cultural immaterial com a estratègia de futur de les societats.
La festa de les falles, haros i brandons (UNESCO,2015) és una mostra d'aquest patrimoni immaterial present en tot el Pirineu català, aragonès, andorrà i francès. Cada un del 63 pobles del Pirineu que celebra aquesta festa té unes vivències profundes, però sovint ignorades pels altres pobles fallaires. Els valors compartits poden ser un
El desenvolupament de material didàctic per la conservació del patrimoni natural a través del programa PirosLife és una constatació dels nens i nenes com a educadors dels seus pares i adults. (Projecte PirosLife 2014-2018).
DIRECTORA: Sofia Isus Barado